Apps en online info

Wat

Sinds de digitale revolutie wordt steeds meer informatie digitaal beschikbaar. Deze informatie wordt zowel door betrouwbare partners (bv. Ziekenhuizen, universiteiten) aangeboden, als gecreëerd op platformen waar ieder individu informatie kan registreren (bv Wikipedia, zelfgebouwde websites).
Ook het aanbod van applicaties die informatie delen, gedrag willen beïnvloeden of een denkproces (bv diagnose) willen ondersteunen maakt deel uit van dit online informatieaanbod.
Er bestaan twee grote soorten in de applicaties en het aanbod. Enerzijds zijn er de tools gericht op informatiedeling op een soms zakelijke, soms interactieve of speelse wijze, anderzijds zijn er de applicaties die een actie/interactie of gedragsverandering beogen door een vorm van interactie met de gebruiker.

Waar

Overal online groeiende beschikbaarheid. 
Zowel zorgverleners, verzekeraars als ondernemers proberen apps bij de gebruiker te brengen. 

Historiek

Sinds de komst van het internet en webapplicaties is de manier waarop we met gezondheidsinformatie om gaan sterk veranderd. Patiënten zoeken zelf online informatie, we sturen patiënten aan in zelfzorg door gebruik van online platforms en apps, patiënten stellen vragen op online forums aan professionals maar ook aan lotgenoten en we kunnen parameters doorsturen naar een behandelcentrum via een app.
Tegelijkertijd gebruiken gezondheidsprofessionals, maar ook bijvoorbeeld ondernemers deze media om de patiënt te beïnvloeden. De educatie van jongeren met betrekking tot kritisch gebruik van online informatieverstrekking is zeker van belang voor het bewust omgaan met deze gezondheidgerelateerde info. 

Meerwaarde en knelpunten

Doorheen de jaren is er een steeds verregaandere professionalisering van dit aanbod. Professionele centra zoals ziekenhuizen, maar ook ander platformen, bieden wetenschappelijk onderbouwde informatie aan. Toch blijft ook in deze context de vraag bestaan of de cliënt wel in staat is deze informatie zelf te filteren en te interpreteren. Ook moet de gebruiker nog de vaardigheden beschikken om degelijke informatie van wildgroei te onderscheiden. Iedereen kan immers op Wikipedia schrijven of een website aanmaken, maar ook iedereen kan daar lezen.
Ook in de business van de applicaties wordt er verder gestreefd naar professionalisering en bestaan er intussen ‘erkenningen’ en ‘registraties’ voor applicaties. Deze geven aan dat ze gevalideerd zijn door professionele zorginstanties op vlak van inhoud en veiligheid.

Nuttige links


App wegwijzer
De maakbare mens

 

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven