Serious games

Wat

Serious games zijn game toepassingen die niet enkel een recreatief doel hebben, maar ook een andere doelstelling nastreven. In de context van zorg kan het gaan om het trainen van kennis en vaardigheden bij gezondheidswerkers, maar ook over het activeren van gezondheidsgedrag.

Waar

In allerlei settings wordt serious gaming toegepast en dat voor diverse doelgroepen. Het hoeft geen toelichting dat bepaalde doelgroepen zoals senioren moeilijker bereikbaar zijn.  Zowel in een educatief perspectief voor de patiënt, als ten dienste van de training van zorgverleners zijn er toepassingen. 

Historiek

Serious games brengen geen geheel nieuw idee in de zorg maar creëren veel belevingskansen op een laagdrempelige manier. En in het perspectief van veelvuldig gebruik kunnen we het ondanks de relatief hoge ontwikkelkosten ook als een trainingsinstrument met een lage kost per gebruiker zien.  Hoe beter deze toepassingen ingeburgerd geraken, hoe kostenefficiënter ze zullen zijn. 
Serious gaming vind je tegenwoordig ook terug in VR en AR toepassingen. Ook deze zijn in opmars in de zorg. 

Meerwaarde

De leerkansen en ervaringen die relatief gezien eerder laagdrempelig aangeboden kunnen worden zijn een groot voordeel. Voor een deel van de gebruikers zal het spelaspect ook motiverende effecten hebben. 

Knelpunten

Bepaalde doelgroepen zijn moeilijk bereikbaar met deze toepassingen. Daarnaast zijn de ontwikkelkosten ook relatief hoog, waardoor er ruimte voor investering nodig is om de stap te zetten naar deze toepassingen. 

Voorbeelden

Hyper Control – gameinfo
Wie helpt – sensibilisering oudermishandeling gameinfo
Wayward Strand – ouderenzorg ontdekken
En meer

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven