Waarom een cursus E-health nodig is …

In je dagdagelijkse activiteiten is de digitale wereld niet meer weg te denken.
Als consument ga je steeds meer digitaal aan de slag. Je koopt online, plaatst een bestelling online. Zelfs als je zelf naar de winkel wil gaan kan je vooraf controleren of het product dat je wil nog wel voorradig is. Met Track-and-Trace volg je jouw pakket tot aan je deur. Of als je het liever ophaalt aan een pakketwand kan dat ook.

Bankieren doe je ook al lang niet meer aan het loket. Je haalt geld af aan de automaat en zelfs dat is al wat ouderwets. Je appt gewoon even om je betaling over te maken. Zelfs voor het grotere werk moet jij je niet meer verplaatsen. Je digitale adviseur is via het web bereikbaar op bijna alle uren van de dag. 

Heb jij een taxi nodig, een vervoersdienst of heb je een hongertje? Dan maak je dankbaar gebruik van alle peer-to-peer economie, digitale toepassingen die de wereld van vandaag klein en toegankelijk gemaakt hebben. Of zijn Uber, Delivery en anderen nog een brug te ver voor jou? Of ben je helemaal mee en misschien wel zelf wel aan het werk via deze services?

Producten en diensten kopen daar kan jij je iets bij voorstellen, maar ben jij je er ook van bewust hoeveel van je kennis eigenlijk uit die digitale wereld komt? Even checken of wat je vriend net vertelde wel klopt, het nieuws op de voet volgen, iets opzoeken uit de cursus dat je niet goed begrepen hebt, je symptomen googelen als je ziek bent, … Dat is een manier van de kennisverrijkende kracht van de digitale wereld. Daarnaast ligt er een wereld aan gegevens open dankzij de digitalisering waar allerhande bedrijven zich  op storten om ze te analyseren. Big Data en de analyse er van geven ons een hoop informatie die we vroeger nooit zo snel konden doorgronden. Hoeveel bezoekers komen er in je winkel, waar zijn ze van afkomstig, wat consumeren? Hoe  haal je als handelaar je voordeel uit die informatie? De folder met gepersonaliseerde kortingen die jij in je mailbox krijgt is daar het gevolg van. En misschien krijgen je ouders die nog wel per post, ook dat is omdat de handelaar weet dat zij vorige keer de papieren bon aangeboden hebben aan de kassa en jij je bon uit de app liet scannen. 

Interessant, maar nog interessanter wordt het als we door heel veel gegevens over een ziekte beter kunnen voorkomen dat mensen ziek worden, beter weten welke therapie effectief is en sneller informatie langs een digitale weg bij de patiënt krijgen. En als het even kan dan doen we dat misschien met een serious game die bijvoorbeeld helpt bij revalidatie of educatie.

De digitale revolutie is een realiteit. We zitten er midden in en afhankelijk van de generatie waar we toe behoren beleven we ze op een andere manier. Sommige bronnen zeggen zelfs dat de digitale revolutie voorbij is en we in het informatietijdperk zijn beland. Wat het ook mag zijn, het informatietijdsperk is onlosmakelijk verbonden met de kracht van de digitalisering.
De revolutie begon in de jaren ’50-’60 met de omslag van analoge en mechanische technologie naar digitale technologie. De uitvinding van de transistor in ’47 wordt beschouwd als het zaadje waarmee de digitale evolutie geplant werd. Bedrijven werden in de jaren ’50-’60 digitaal actief en de eerste gezinnen kregen toegang tot digitale toepassingen in de jaren ’70. In deze periode worden de videogames populair. In de jaren ’80 worden computertechnologie in films, industriële robots en bankautomaten geïntroduceerd. Begin jaren ’90 worden digitale draagbare telefoons beschikbaar voor het grote publiek, net als het internet. Eind 20ste eeuw is het internet zo algemeen gekend dat bijna elk zichzelf respecterend bedrijf een website heeft. Begin 21ste eeuw is de digitale telefoon alomtegenwoordig en heeft de analoge televisie plaats gemaakt voor digitale (HD) televisie. Tegen 2015 is zowat de helft van de wereld online en zijn smartphones, tablets en pc’s in de westerse wereld alom tegenwoordig. De mogelijkheden om grote hoeveelheden data te verzamelen en op te slaan groeide exponentieel in de voorgaande periode en biedt talloze mogelijkheden voor de toekomst.
Vanzelfsprekend heeft de komst van de nieuwe technologie ook gezorgd voor het einde van heel wat bestaande technologie. Al blijven sommige zaken bewaard voor de toekomst uit nostalgie of uit noodzaak. En soms volgen er heuse investeringen in het bewaren of omzetten van data uit het verleden op een manier die future-proof is.

Het spreekt voor zich dat deze evolutie niet enkel een materiële evolutie is, maar eentje die ook een gigantische impact heeft op sociaal vlak. Globalisering is een feit, de wereld wordt kleiner en toegankelijker. Hierbij rijzen meteen ook vragen rond privacy en objectieve informatie verspreiding of informatie manipulatie. Denk maar aan de speechtechnology toepassing die Barak Obama woorden in de mond legde die hij nooit gezegd had. Een prachtig voorbeeld van hoe een veelheid aan gegevens, sterke technische mogelijkheden voor verwerking er van en de kracht van het web om een algoritme te verspreiden de wereld kunnen beïnvloeden. Deze onzekerheden beïnvloeden mensen hun sociaal gedrag ten opzichte van elkaar. Digitale communicatie is niet hetzelfde als face-to-face contact, er gelden andere sociale regels. Maar ook de sociale netwerken zijn geheel in een nieuw perspectief geland door de digitalisering van de wereld. Andere continenten lijken vlak bij zowel op vlak van sociale interactie, als handel en kennisuitwisseling.

In de zorg heeft deze evolutie zijn eigen impact op diverse niveaus. We kunnen het beschrijven als de digitale revolutie in de zorg. Deze speelt zich af op niveau van de technologische mogelijkheden in de diagnostiek en behandeling, maar ook in de bijzondere mogelijkheden tot kennisverwerving en hieraan gekoppelde optimalisatie door data-analyse. Dat laatste is dan weer verbonden met de nieuwe perspectieven in dataopslag en deling. En dan zijn er nog de digitale nieuwe mogelijkheden in het contact met de cliënt/patiënt/burger en de eindeloze toegankelijkheid van gezondheidsinformatie.
De burger van vandaag of morgen wil zijn gezondheid zelf beheren. Hij gaat op zoek naar informatie en consulteert gericht de expertise van de professionele zorgverlener. Hij wil consument zijn van gezondheidsdiensten zoals hij dat is van andere verbruiksgoederen. Hij is op zoek naar regie over zijn eigen gezondheid en zijn eigen gezondheidszorgconsumptie. Hij wil gebruik maken van de nieuwste technologie om bij te dragen aan zijn gezondheid en schaft zichzelf wearables en andere tools aan die dankzij het Internet of Things bijdragen aan zijn gezondheid en regie, te beginnen  bij zijn smart watch.  Hij wil inzage in zijn dossier, wil digitaal geïnformeerd zijn over de uitgaven en waardeert het dat zijn voorschrift automatisch bij de apotheek terecht komt. Hij verwacht dat de specialist en het ziekenhuis over de nieuwste technologie beschikken om zijn probleem te analyseren. En hij wil graag dat de beschikbare data aangewend worden om deze te vergelijken met zijn gegevens zodat hij de meest optimale therapie kan aangeboden krijgen. Als dat kan ook graag nog digitaal en/of aan huis, … in eigen regie, gepland zoals de levering van Hello Fresh (al zijn we daar nog niet helemaal klaar voor in de zorg van vandaag). Maar toch ook nog even vermelden dat hij wil dat zijn eigen data met de nodige omzichtigheid behandeld worden. Privacy is een big issue vandaag. Big brother is watching you voelt oncomfortabel en hij zou al helemaal niet willen dat zijn verzekeraar meer weet dan goed voor hem is en hierdoor de premie zal verhogen omdat hij een betere risico inschatting kan maken.
Maar wie vandaag in deze sector werkt is zeer divers. De technologie-experten doen de trein vooruit razen en ontwikkelen steeds nieuwe verregaande toepassingen die door digitalisering de zorg nieuwe perspectieven bieden of optimaliseren. De kant vaart er wel bij en kijkt toe, maakt gebruik en ondergaat soms gewoon. De gezondheidswerker die opgeleid is voor het zorgwerk is vaak van een andere generatie of heeft een ander interessegebied. Hij neemt de technologie er bij, moet nieuwe inzichten nog aangeleerd krijgen en overziet het geheel van de evolutie niet steeds. Hij voelt wel wat van hem verwacht wordt, nieuwe vaardigheden, nieuwe inzichten. De evolutie kent zijn prijs, niet enkel vanuit technologische investering, maar ook vanuit de nood aan ondersteuning van veranderingsprocessen met mensen.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven