Facturatie en voorraadbeheer

Wat

“Bij de medicatie-picking scant de verpleegkundige de medicatie en de identificatie van de patiënt.”

Facturatie is een andere toepassing van digitalisering die voor elke medewerker in een gezondheidsinstelling voelbaar is. In combinatie met de vlotte identificatie van patiënten is de gerichte aanrekening van materialen eenvoudig mogelijk. Deze mogelijkheid willen organisaties niet onbenut laten. Dit betekent dat materiaalverbruik zoals medicatie en wondzorgmateriaal vaak geregistreerd dient te worden. Soms dient dit manueel te gebeuren en wordt het nadien digitaal gekoppeld, soms kan het meteen gescand worden.

Waar

Vooral in grote organisaties is dit al zichtbaar geautomatiseerd aanwezig. De drang naar efficiëntie in alle sectoren zorgt er echter voor dat ook in bijvoorbeeld residentiële ouderenzorg steeds meer aandacht is voor deze zaken.

Historiek

Vroeger gebeurde deze registratie manueel indien wenselijk. Het is duidelijk dat dit erg arbeidsintensief is en dus enkel werd uitgevoerd wanneer noodzakelijk. Noodzaak heeft in dit geval dan meestal met kostendekking te maken in rechtstreekse zin: wie gaat dit betalen.
In een tijd van automatisering is het bewaren van gegevens over koppeling tussen verbruiksgoederen en cliënten erg eenvoudig geworden. Een veelheid aan data kan hierdoor snel toegankelijk worden. Dit zorgt er voor dat wat in eerste instantie diende om tot facturatie te komen, vandaag ook gebruikt kan worden voor doorgedreven procesoptimalisatie. De geregistreerde data vertellen immers zeer veel over welk type patiënt welk verband krijgt en hoe vaak, welke patiënt welk medicijn krijgt en wanneer, welke arts wel product voorschrijft, …

Meerwaarde

Optimalisatie is voor het systeem en de cliënt een meerwaarde en zal aan het eind van de rit tot kostreductie leiden.

Knelpunten

Voor mensen betrokken in de processen die beïnvloed worden door de datacollectie wordt de verandering mogelijk wel als een belasting ervaren. De verpleegkundige die plots niet enkel medicatie moet klaarzetten, maar deze ook moet scannen ziet soms niet meteen helder wat het voordeel is.
Anderzijds kan het verregaande inzicht in verbruiken en outcomes leiden tot minder vrijheid voor bijvoorbeeld artsen en verpleegkundigen om bepaalde producten te gebruiken.

Samengevat

In het dagelijkse werk wordt de verpleegkundige geconfronteerd met heel wat achterliggende processen, zo ook facturatie. De correcte registratie van verbruiken vergt haar aandacht en inspanning om zo indirect bij te dragen aan een zo efficiënt en effectief mogelijk georganiseerde zorg.
Het is een duidelijk voorbeeld van de multidisciplinaire samenwerking in de zorg die de zorgberoepen overstijgt in tijden van digitalisering.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven