VR, AR en AI

Wat

“De arts in opleiding voert een ingreep uit met een VR bril op het hoofd. Hij leert de juiste handeling, kan als het ware het spel winnen en doet kennis en vaardigheid op die hem in staat stelt binnenkort veilig een ingreep uit te voeren.”

Virtual Reality is een digitale toepassing die het mogelijk maakt je virtueel in een andere omgeving te wanen. Toepassingen van deze techniek zijn er op meerdere technische niveaus, bv. een 360° projectie, een VR-bril, …
Toepassingen van deze aard worden zowel in opleidingssettings toegepast in de zorg, bv. oefenen voor technische handelingen, oefenen van gesprekvaardigheden, oefenen in bijzondere werkomstandigheden; als in zorgsituaties bv. het zorgen voor afleiding bij technische handelingen in de pediatrische zorg, het reminisceren met ouderen aan de hand van beelden van vroeger of elders.

Waar

De techniek vindt zijn toepassing in hogescholen, universiteiten, maar ook gespecialiseerde bedrijven die apparatuur voor bv chirurgie verkopen.
Maar ook ziekenhuizen en rusthuizen investeren stilaan in de technologie.

Historiek

De betaalbaarheid van de techniek heeft een enorme impact op de verspreiding er van. Waar tot voor kort de mogelijkheden van VR in de zorg wel duidelijk waren, maar vaak onbereikbaar omwille van de kostprijs van de technologie, zorgt prijstoegankelijkheid voor een grote kanteling en bredere toegankelijkheid.
Vandaag dragen ook steeds meer lokale spelers bij aan de ontwikkeling van de mogelijkheden voor deze toepassingen dankzij deze bereikbaarheid. Instellingen nemen zelf beelden op, creëren oefenmogelijkheden, … Het TETRA-project dat loopt aangestuurd door Thomas More is hier een actueel voorbeeld van. In dit project is ook het samenbrengen van experten uit de twee werelden, zorg en technologie, van groot belang. 

Meerwaarde

Aan de kant van opleidingstoepassingen is het duidelijk dat de veilige risicoloze waarheidsgetrouwe leeromgeving de meerwaarde is. Een no-harm leeromgeving is een onbetaalbare meerwaarde.
Aan de kant van de zorg zijn de voordelen wellicht nog een sterk onontgonnen terrein. We zien al wat toepassingen bv. in pediatrie en ouderenzorg, maar er is nog onvoldoende evidentie over allerlei toepassingen om de meerwaarde concreet aan te tonen.

Knelpunten

De nood aan voldoende technische ondersteuning is een algemeen probleem in de digitale context die zich ook hier herhaalt.
Anderzijds is de nood aan ontwikkeling van eigen materiaal onder de vorm van beelden om specifieke doelstellingen aan te pakken eveneens een vertragende factor.
Tot slot is de match tussen experten uit de verschillende werelden essentieel om tot een zo sterk mogelijke toepassing te komen. Een interdisciplinaire samenwerking die niet altijd zo gemakkelijk te realiseren is.

Samengevat

VR staat vandaag als toepassing in de zorg nog in kinderschoenen. Er zijn al heel wat toepassingen ontwikkeld, de verdere exploratie van het potentieel moet nog gebeuren, zeker in de zorgsetting. Binnen onderwijs en instructie is de meerwaarde wel duidelijk en al verder ontwikkeld.

Bijkomende info

Hier vind je wat interessante gegevens terug uit het Immersive Care project. 
Handleiding gebruik VR bij personen verstandelijke beperking
Overzicht immersieve technologie inde zorg
Infographic hygiene bij VR
360° video WZC
VR in pediatrie
Leren boodschappen doen in VR
Virtuele spiegeltherapie
360° video in pediatrie 
Poster Hoe bouw je VR-sessie op

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven